رنگ خودرو و انواع آن

چه تصمیم به رنگ آمیزی مجدد خودرو خود داشته باشید، چه این کار توسط یک حرفه ای انجام شود یا یک ماشین جدید بخرید، باید در مورد انواع مختلف رنگ های خودرو که در این فرآیند دخیل هستند بدانید. دنیای رنگ خودرو می تواند پیچیده باشد . درک هر یک به شما امکان می دهد تصمیم آگاهانه تری بگیرید و نوع رنگ ماشین مناسب وسیله نقلیه خود را پیدا کنید. یک پوشش زیرین (پرایمر رنگ) وجود دارد که معمولاً ابتدا پایین میآید. پس از آن، میتوانید بین پوشش پایه، لاک اکریلیک، پوشش شفاف یا برخی از رنگهای تخصصی موجود یکی را انتخاب کنید.
از آنجایی که پرایمر اولین لایه ای است که روی خودرو قرار می گیرد، منطقی است که با بحث در مورد آن شروع کنید. کتهای پایه و کتهای شفاف نیز از لاکهای اکریلیک یا رنگهای مخصوص رایجتر هستند، بنابراین این فهرست (بهصورت آزاد) به ترتیب رایج تا کمیاب ارائه شده است.
آغازگر (پرایمر)
با پوشش آماده یا پوشش زیرین - که به عنوان پرایمر شناخته می شود - سایه های خاکستری یا مشکی را انتظار دارید. درست مانند هنگام رنگ آمیزی دیوارهای خانه یا سایر محصولات چوبی، از آستر برای آماده کردن سطح خودرو برای رنگ آمیزی استفاده می شود. چگونه؟ زیرا پرایمرها (به طور کلی) به منظور کمک به چسبیدن سطح رنگ به وسیله نقلیه روی آن قرار می گیرند. تلاش برای انداختن یک لایه پایه یا لایه شفاف روی سطح فلزی بدون پرایمر نه تنها نامرغوب به نظر می رسد، بلکه رنگ به طور مداوم به هم متصل نمی شود. در نتیجه، شما می توانید پوسته پوسته شدن و خرد شدن را ببینید. بنابراین، می توانید پرایمر را به عنوان لایه اتصال در نظر بگیرید.
پرایمرهای رنگ اسپری نیز موجود است و رطوبت را از سطح فلزی دور نگه می دارد. اگر روی رطوبت رنگ می کنید، خطر اکسیداسیون یا زنگ زدگی را دارید.
برای آن دسته از طرفداران زیبایی، باید بدانید که پرایمر اغلب متخلخل است. به این معنی که برای ایجاد یک سطح صاف باید آن را سنباده بزنید. در غیر این صورت، لایه بعدی رنگ ممکن است ناهموار به نظر برسد و به طور بالقوه به درستی نچسبد.
رنگ پایه (کت)
رنگ های کت پایه درست مانند اسمشان هستند - پایه. این رنگ رنگی واقعی وسیله نقلیه است که در بالای لایه پرایمر قرار می گیرد. اکنون، بخش مهم این است: کت های پایه حاوی تقویت کننده یا سخت کننده نیستند. این بدان معنی است که فقط یک رنگ خام است که در بالای آستر قرار دارد. به خوبی از خود - یا لایه پرایمر و قاب فلزی - محافظت نمی کند. اگر در این حالت خام باقی بماند، احتمالاً لکه های قابل توجهی در رنگ خواهید دید که به طور بالقوه رطوبت را وارد می کند و سطح قاب را زنگ می زند.
از آنجایی که چنین است، کت های پایه اغلب با پوشش شفاف یا پوشش پایه یورتان استفاده می شوند. این کار به طور موثرتری از رنگ، آستر و قاب در برابر عناصر محافظت می کند و همچنین به لطف ماهیت براق لایه شفاف به آن اجازه می دهد کمی بیشتر بدرخشد.
استفاده از پوشش پایه و پوشش شفاف شاید رایج ترین راه برای رنگ آمیزی خودرو باشد، زیرا استفاده از دو لایه رنگ باعث درخشندگی و محافظت می شود.
کت روشن
اغلب به عنوان یک پوشش شفاف شناخته می شود - به دلیل قرار گرفتن آن در بالای پوشش پایه - در واقع رنگی است که حاوی هیچ رنگ یا رنگدانه ای نیست. عجیب است، درست است؟ بله و خیر. هدف کت شفاف اضافه کردن رنگ نیست. این برای محافظت از رنگی است که زیر آن قرار دارد و آن را درخشان می کند، همانطور که در بالا یاد گرفتیم. به همین دلیل است که در بیشتر موارد، روکش های شفاف دارای مواد شیمیایی ویژه ای هستند که چسبندگی آسانی به اجزای انعطاف پذیر مانند ضربه گیر پلاستیکی ایجاد می کنند.
یکی از بزرگترین راههایی که رنگ در نتیجه اکسیداسیون اشعه ماوراء بنفش خورشید آسیب میبیند. به همین دلیل است که روکش های شفاف دارای مهارکننده های UV هستند. اینها به جلوگیری از محو شدن رنگ خودرو توسط پرتوهای فرابنفش کمک می کنند.
اغلب، این پوشش ها از اورتان یا پلی اورتان ساخته می شوند. این همان چیزی است که به وسیله نقلیه کمک می کند تا درخشش نمایشگاهی بسیار براق را که در اتومبیل های جدید می بینید، بدست آورد. با مراقبت مناسب می توان این درخشش را برای سال های آینده حفظ کرد.
لاک اکریلیک
اکنون به انواع کمیابتر رنگ میپردازیم. لاک های اکریلیک توسط بسیاری از تولید کنندگان متوقف شده است، فقط به این دلیل که در حال حاضر منسوخ شده اند. کت های پایه با روکش شفاف در بالای آن، درخشندگی بهتر و محافظت بهتر را ارائه می دهند.
با این حال، اگر به دنبال بازسازی مدلی هستید که ممکن است آنتیک در نظر گرفته شود (یا در حال خرید آن هستید)، باید به این بخش توجه زیادی داشته باشید.
لاک های اکریلیک در اتومبیل های کلاسیک یا عتیقه استفاده می شود، زیرا این وسایل نقلیه به عنوان راننده روزانه استفاده نمی شوند. این همان دلیلی است که شما لاک های اکریلیک را در وسایل نقلیه نمایشگاه پیدا می کنید. این رنگی است که بدون شک درخشان ترین درخشش را بر روی یک وسیله نقلیه ایجاد می کند. اما، این درخشش الهامبخش عینک آفتابی قیمتی دارد: تقریباً به اندازه پوشش شفاف محافظت نمیکند و بنابراین فقط باید در خودروهای با کاربرد محدود استفاده شود. اگر از این به عنوان یک راننده روزانه استفاده میکنید، در نهایت تلاش زیادی برای براق نگه داشتن نمایشگاه پایان خواهید داد.
اغلب این لاک ها را با یک تینر مخلوط می کنند تا راحت تر اسپری شوند، زیرا لاک به خودی خود یک ماده غلیظ و چسب مانند است.
تخصص
شاید بهاندازه لاکهای اکریلیک کمیاب نباشد - اما مطمئناً رایجتر از کتهای شفاف نیست - شما رنگهای تخصصی زیادی در دسترس دارید.
یک نمونه رنگ نام اکریلیک است که در اتومبیل های قدیمی تر یافت می شود. برخی از مالکان این را ترجیح می دهند و به آن رنگ یک مرحله ای می گویند. چرا؟ از آنجا که بر خلاف کارهای رنگ آمیزی مدرن که شامل لایه بندی رنگ های مختلف با هم هستند، مینای اکریلیک در یک شات اعمال می شود. این فقط به یک کاربرد واحد نیاز دارد، بدون پوشش پایه یا حتی پوشش شفاف.
باور کنید یا نه، رنگ های متالیک نیز جزو رنگ های تخصصی محسوب می شوند. اینها معمولاً رنگهایی هستند که میتوانید انتظار داشته باشید که در اتومبیلهای عملکرد محور پیدا کنید، زیرا نسخهای جذابتر از رنگ پایه را ارائه میدهد.
رنگهای آفتابپرست نسبت به رنگهای فلزی بسیار گریزانتر و کمیابتر هستند. اینها انواع رنگ هایی هستند که توهم تغییر رنگ یا حتی درخشان را ایجاد می کنند. من مطمئن هستم که شما آن خودرو را دیده اید که بسته به زاویه ای که به آن نگاه می شود، از رنگ خاکستری تا بنفش به نظر می رسد.
فروشگاه رنگ خودرو جاوید با بیش از 20 سال سابقه و تخصص در زمینه ساخت رنگ خودرو در استان البرز در خدمت شما عزیزان می باشد.
خودرو زیبا، اتونیکا