ترمیم و احیای اصولی رنگ خودرو در مقایسه با روش های سنتی
پیش از این نقاشان خودرو برای جلا دادن به رنگ خودرو و براق کردن آن، به صورت دستی به اجرای پولیش واکس جلاسنج یا محصولات مشابه می پرداختند و نام این فعالیت را واکس و پولیش خودرو می گذاشتند. البته هنوز هم نقاشان و دیتیلینگ کارانی هستند که به همین صورت فعالیت می کنند. در واقع این همکاران سنتی، با استفاده از جلاسنج یا پولیش واکس های پُرکننده و چرب به جای احیا و ترمیم اصولی رنگ خودرو، به پوشاندن آسیب ها می پردازند.
منظور از پولیش واکس های پر کننده چیست؟
برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید تفاوت پولیش و واکس را بدانیم. پولیش یک نوع ماده حاوی ساینده است که آسیب های روی کیلر رنگ خودرو را برطرف می کند و از زبر تا نرم تقسیم بندی می شود. به صورتی که پولیش های زبر، برای آسیب های اساسی و خط و خش های عمیق و پولیش نرم برای آسیب های سطحی و براقیت بخشیدن به رنگ خودرو استفاده می شود. طبق این تعریف، متوجه شدیم که پولیش لایه بسیار نازکی از کیلر آسیب دیده را برداشته تا سطح رنگ خودرو صاف و صیقلی شود. اما واکس خودرو هیچ گونه ساینده ای جهت رفع و از بین بردن آسیب و خط و خش رنگ خودرو ندارد و صرفا رنگ خودرو را براق و آیینه ای می سازد.
پولیش واکس های پرکننده، در واقع نوعی واکس هستند که در ترکیب آن ها از رنگ دانه استفاده شده و به جای برطرف کردن آسیب رنگ، به پر کردن و پوشاندن آسیب ها می پردازند. ایراد این راهکار این است که رنگ خودرو در اثر شست شو در کارواش یا آفتاب خوردن طولانی مدت به حالت اولیه باز می گردد،
حال که با مفهوم پولیش واکس سنتی آشنا شدیم، به بیان راهکار اصولی احیای رنگ خودرو می پردازیم.
اولین مرحله در ترمیم و احیای رنگ خودرو، شناخت و بررسی صحیح آسیب های رنگ خودرو است. برخی از آسیب ها مانند آفتاب خوردگی یا اکسیداسیون شدید با پولیش کاری برطرف نمی شود. چرا که در این نوع آسیب، لایه کیلر و حتی در برخی موارد رنگ خودرو به کلی از بین رفته اند و طبق نکاتی که پیش از این بیان شد، پولیش خودرو قرار نیست چیزی به رنگ خودرو اضافه کند. بنابراین ادعاهای مبنی بر رفع آفتاب خوردگی های شدیدرنگ خودرو با پولیش، دروغین و یا از سر ناآگاهی است.
بنابراین، پیش از شروع پولیش کاری، ابتدا باید بدانیم با چه نوع آسیبی سر و کار داریم و آیا این آسیب، با پولیش قابل رفع شدن هست یا خیر. بعد از این با توجه به نوع آسیب، باید مواد متناسب با این آسیب را انتخاب و استفاده نماییم.
اگر خط و خش های عمیق روی رنگ خودرو وجود داشت، باید با استفاده از پولیش زبر، پد پوست بره و دستگاه روتاری به سراغ رفع آن رفت. توجه داشته باشید که این ترکیب سه گانه، لایه بردارترین ترکیب ممکن برای رفع آسیب های اساسی رنگ خودرو است و استفاده از آن نیازمند تجربه و مهارت بالا است.
اگر آسیب های روی رنگ خودرو متوسط باشد می توان با استفاده از پولیش نیمه زبر، پد اسفنجی متوسط و با دستگاه روتاری یا اوربیتال نسبت به رفع آن ها اقدام نمود.
توجه داشته باشید که معمولا استفاده از دستگاه روتاری در اولین مرحله پولیش کاری، منجر به ایجاد هولوگرام روی رنگ خودرو می شود که باید با استفاده از پولیش نرم آنتی هولوگرام و پد متوسط یا نرم با دستگاه پولیش اوربیتال نسبت به از بین بردن آن ها اقدام نمود. این ترکیب، علاوه بر از بین بردن هولوگرام، منجر به ایجاد براقیت و درخشندگی روی رنگ خودرو می شود.
در آخرین مرحله اگر
به دنبال براقیت بیشتر و آیینه ای شدن رنگ خودرو هستید می توانید از واکس
های پلیمری، سینتتیک یا کارنوبا استفاده نمایید.